Løpets historie
Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år.
Rosa sløyfe-løpet er en av aksjonens hovedaktiviteter, som skaper stort engasjement og bidrar til viktige midler til brystkreftforskning.
Les mer om Rosa sløyfe-aksjonen her.
Rosa sløyfe-løpet handler om så mye mer enn å komme først i mål. Ved å delta i Rosa sløyfe-løpet bidrar du til livsviktig forskning på brystkreft samtidig som du viser din støtte til alle som er rammet – uansett om du går eller løper.
Løpet startet i 2016 som løpet Akerselva Motstrøms. Med 1500 deltaker ble løpet helt utsolgt 2 uker før start. Året etter ble Rosa sløyfe-løpet arrangert i 6 byer. Videre åtte byer i 2018 og hele 10 byer i 2019.


Når pandemien skylte innover landet i 2020, lanserte vi virtuelle løp for at Rosa sløyfe-løpet skulle leve videre til tross for arrangementsforbud. Det virtuelle løpet ble en suksess, mange ønsket å støtte den gode saken, og over 11 000 deltakere løp for å støtte andre og vise sin solidaritet.
Etter gjenåpningen i 2021 arrangerte vi igjen Rosa sløyfe-løpet i fem av de tidligere byene, samt at Stavanger ble lansert. Ildsjelløp (lokale Rosa sløyfe-løp) ble også en nyhet og hele 41 ildsjeler arrangerte lokale Rosa sløyfe-løp rundt om kring i landet. Inderøy ble det største ildsjel-løpet med 222 deltakere. Dette året deltok 12 500 på et Rosa sløyfe-løp.
De to neste årene økte antallet deltakere fra 12 500 til 21 000 i 2023, hvor vi ble Norges største løp samlet sett.
Reisen fortsatte og i 2024 satt vi ny rekord med 26 500 deltakere og hele 81 lokale Rosa sløyfe-løp.
I 2025 lanserer vi enda en nyhet – Rosa sløyfe-løpet Mini, i samarbeid med Espira barnehagene. Rosa sløyfe-løpet Mini er et gratis barneløp i de seks store byene og vi er spente både på mottakelse og deltakelsen.
Rosa sløye-løpet og ca 150 000 deltakere har snart samlet inn over 25 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen – vi ser frem til fortsettelsen!


Vi er stolte av å ha blitt kåret til «Årets roadshow«
Springtime Event vant sponsor- og eventprisen for Rosa sløyfe-løpet i 2019, kategorien «årets roadshow».
Juryens uttalelse fra Sponsor- og Eventforeningen:
«At det hvert år vises til et betydelig engasjement og en kontinuerlig vekst, imponerer juryen i høy grad. Deltakerrekord i flere byer, samt en innsamling på 2.507.250 kroner er veldig imponerende, og Springtime Event klarer å skape et sterkt engasjement rundt en svært viktig sak.»