Mange sverger til intervalltrening for å nå formtoppen inn mot løp og konkurranser. Men hva skal man spise før en slik kortøkt? Ifølge ernæringsekspert, Ane Grønsberg, er det ikke mye som skal til.

– Behovet for mat kommer an på arbeidsmengde, hva man trener og varighet. Dersom du skal gjennomføre en times intervalløkt der du varierer mellom høy og lav intensivitet holder det med et lite måltid for å gi blodsukkeret en boost, forklarer hun.

Grønsberg foreslår for eksempel Skyr® med tørket frukt og banan. Eller en skive med grovt brød og pålegg. Hun anbefaler å styre unna tyngre måltider rett før en kortøkt.

Det er mye å lese når det gjelder trening, kosthold og restitusjon. Det kan derfor være vanskelig å vite hvor du skal legge lista. Det er lett å få et inntrykk av at man må spise på en helt bestemt måte både før og etter trening for å få maks utbytte. Grønsberg mener at dette ikke er tilfelle.

– Som mosjonist trenger du ikke å spise komplisert for å prestere. Det viktigste er at du spiser variert. Velg gjerne grove kornprodukter, bruk vann som tørstedrikk og la magre meieriprodukt være en del av kostholdet i tillegg til fisk, frukt og grønt. Da følger man kostholdsrådene, og da har du kommet veldig langt, sier hun.

Hun tilføyer.

– Jeg tror mange overvurderer hva de trenger å spise før en kortøkt. Spiser du normalt i hverdagen har kroppen nok energi lagret til du skal i gang med intervalltreningen, sier hun.

Ta vare på godfølelsen

Selv om maten du inntar før en kortøkt har mindre å si, kan måltidet etter trening har større betydning. Spis gjerne et lite måltid med en miks av proteiner og karbohydrater etter trening for å bygge opp musklene og fylle energilagrene.

– Når treningen står på som verst kan det være fint å tenke på noe du kan glede deg til etterpå. Planlegg for å lage noe næringsrikt og godt som du liker. For eksempel en digg smoothiebowl og et glass sjokolademelk eller nyt din favoritt Skyr® med nøtter og bær. Da er det lettere å forbinde treningen med noe positivt og sjansen for at det blir en neste økt er mye større, avslutter hun.